Albumplaatjes algemeen > De juiste rubriek?

2 messages

Robelyn 2 messages

Ik verzamel voetbalplaatjesalbums. Ik heb echter in Catawiki nog niet helemaal mijn weg gevonden. Waarschijnlijk omdat dit soort albums verzamelingen op zich zijn. Ik gebruik nu de rubriek “Plaatjes(albums)/chromo’s/Panini”. In deze rubriek staan echter de plaatjes en de albums door elkaar heen. Het is in Catawiki ook mogelijk plaatjesalbums te registeren in de rubriek “Boeken”. Je kan daar dan de soort “Plaatjesalbums en Panini” gebruiken. Ik vind dat echter geen goede plek omdat de meeste gegevens voor plaatjesalbums niet in te vullen zijn. Ik denk dat rubriek “Plaatjes(albums)/chromo’s/Panini” wel de goede is maar je zou een scheiding moeten kunnen maken tussen albums en de plaatjes. Dus je voert eerst een album in en daarna kan je daar de afzonderlijke plaatjes aan koppelen.
Overigens bestaat er ook nog bij voetbalplaatjesalbums het onderscheid tussen stickers en trading cards. Binnen een plaatjesalbum zou je een keuze moeten kunnen maken tussen stickers en trading cards.

rudijoris 86 messages

De juiste rubriek;

Albumplaatjes, trading cards, trade cards, cigarette cards.

Aan het eind van de 19e eeuw voegden sigarettenfabrikanten ter versteviging van de pakjes tabak een kartonnetje (40 x 71 mm) toe. Dit kaartje vormde het eerste uitgangspunt om reclame te maken en aan klantenbinding te doen door mooie seriematige kaartjes uit te geven: cigarette-cards. Dit baanbrekend werk door de sigarettenindustrie kreeg spoedig navolging. Tea-cards en andere trade cards, al dan niet met een album, werden aan koffie, thee chocolade, meel, kauwgum bijgevoegd.

Trade staat voor handel; trade cards hebben dus altijd een relatie met een firmant die in een bepaald produkt handel drijft/dreef (catgorie A; plaatjesalbums)

Door het succes en de verzamelwoede van deze trade cards kwamen de trading cards uiteindlijk op de verzamelmarkt. Deze collectible cards hebben echter geen relatie met een produktfirmant. De meest verzamelwaardige trading cards komen uit de V.S. en gaan over sport: basketbal en honkbal.

Répondre au sujet